Hur kan vi ändra volymtänket inom handeln?

av jstenling

Jag har funderat en del på om det finns någon framkomlig väg för att ändra på volymfixeringen inom handeln. Anledningen till att alla jagar volym är förstås för att öka vinsten. Varför allt alltid ska växa kan man förstås ha en filosofisk diskussion om, men om vi för en stund konstaterar att det är så verkligheten ser ut, hur skulle denna tillväxt kunna se annorlunda ut?

Det idag förhärskande sättet att öka vinsten varje år är att öka volymen på det man säljer. Antingen skaffar man nya kunder, eller så säljer man på varje kund fler saker. Självklart försöker man ta ut så mycket pengar som möjligt för det man säljer, men det är inte helt lätt om marknaden fungerar hyggligt okej.

Det skulle vara så skönt med lite nytänkande kring hur man säljer sina varor. Tänk om klädbranschen slutade fokusera på säsongerna lika mycket och istället började sälja på kvalitet. Kanske skulle det gå att tjäna lika mycket pengar på att sälja hälften så många plagg till dubbla priset? Tänk om vitvarutillverkarna började sälja “diskmaskin som tjänst” till en fast årlig kostnad. Fokus skulle sannolikt flyttas från att kränga så många diskmaskiner som möjligt till att göra hållbara maskiner som var lätta att reparera. Utbytbara fronter skulle kunna lösa problemet med att folk vill förnya sig då och då.

Ju mer man funderar i dessa banor desto mer inser man att de flesta saker skulle gå att sälja på ett annat sätt. Frågan är bara hur vi ska komma dit?

2 kommentarer to “Hur kan vi ändra volymtänket inom handeln?”

  1. Rösta med plånboken; om du och andra vill ha hållbara diskmaskiner som går att reparera, och är beredda att betala för det, så kommer säkert någon att vara intresserade av att tillverka dem. Jag har däremot en känsla av att det inte är så många som skulle göra det valet.

  2. Jag tror också att som konsument har ett stort inflytande på vad som säljs och att handeln svarar väldigt fort på efterfrågan. Tyvärr är ensam inte stark och det är en långsam process att förändra folks köpvanor.
    Och innan vi är där så tänker i alla fall jag att samtidigt som det är viktigt att minska vår konsumtion, så är det lika viktigt att handla hos de företag som har bra, hållbara alternativ. Annars försvinner de.

Lämna en kommentar