Om elbilars energiförbrukning

av jstenling

Den nionde oktober skrev DN Motor om elbilar i artikeln Vanliga frågor om el-framtiden. I artikeln (som inte finns på nätet) hävdar den intervjuade Anders Lewald bland annat att elbilar är 3-4 gånger effektivare än vanliga bilar:

Ja, så är det. Man brukar räkna med tre fyra gånger högre effektivitet.

Problemet är bara att påståendet inte är korrekt. Enligt de mätningar som gjorts av bl.a. Volvo ligger energiförbrukningen för en elbil på ungefär 2,4 kWh/mil. Om man jämför det med Volvo V70 Drive som har en dieselförbrukning på 0,5-0,6 l/mil motsvarar det en energiförbrukning på 4,89 – 5,87 kWh/mil (Energiinnehåll diesel MK1 9,78 kWh/liter). Det kan i mina ögon inte betyda annat än att till och med dagens mest bränslesnåla dieselbil bara är ungefär hälften så energieffektiv som en framtida elbil. Hur räknar de som kommer fram till denna siffra 3-4 gånger? Att det stämmer för en bil som förbrukar runt 1 liter/mil förstår jag, men så ser ju inte verkligheten ut!

Jag skickade ett brev till Lasse Swärd som skrivit artikeln men fick inget svar. I gårdagens DN Motor var det en artikel (som inte heller finns på nätet) där energiförbrukningen i bilar med olika drivmedel jämförs. Där sägs att laddhybriden ligger på 2,8 kWh/mil och Volvo V70 Drive 4,4 kWh/mil.

Självklart är en elbil energieffektivare än en diesel- eller bensinbil, men några 3-4 gånger handlar det inte om. I alla fall inte om man sätter systemgränsen vid själva fordonet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: