Jag har i tidigare inlägg kritiserat de satsningar som görs på biodrivmedel. Jag gör detta från utgångspunkten att biodrivmedel aldrig kan bli annat än nischprodukter. Det finns helt enkelt ingen råvarubas som är så stor att den kan ersätta bensin och diesel i den omfattning som vi förbrukar idag.
För att förstå varför elbilar är det bästa sättet att minska energiförbrukningen i våra vägpersontransporter måste vi titta på energieffektiviteten i hela kedjan från bilen, hur drivmedlet produceras och från vilken råvara det kommer ifrån. Jag behandlar i detta inlägg effektiviteten i själva fordonet.
Den största anledningen till att transportsektorn idag är så energislukande är att bensin- och dieselmotorer är enormt dåliga på att använda den kemiska energin i drivmedlet. Bara 20-40% av energin i bränslet används för att driva bilen framåt, jämfört med en elmotor som använder upp till 90%. En bil av samma storlek och vikt som drivs med elmotor skulle alltså förbruka väsentligt mindre energi per km än en vanlig bensin- eller dieselbil.
Problemet med elbilar har hittills varit att det inte funnits batterier med tillräckligt hög kapacitet för att kunna driva bilen de 50 km på en laddning som behövs för att merparten av alla resor ska kunna genomföras utan att förbränningsmotorn startas. Men nu händer det saker!
GMs plattform E-Flex är en bra illustration av vad vi kan förvänta oss av första generationens plug-in hybrider (PHEV). Den första bil som baseras på E-Flex är Chevrolet Volt som ska lanseras 2010. Volt beräknas få en räckvidd på ungefär 60 km med eldrift. Behöver du åka längre laddar en mindre förbränningsmotor batterierna.
Volt har ett batteripack som kan leverera 16 kWh energi. Det motsvarar ungefär den energimängd som finns i lite mindre än två liter bensin. Volt kommer alltså att nöja sig med mindre än en tredjedel av den energi som går åt för att förflytta en vanlig bensinbil för att köra samma sträcka elektriskt.
Det stora frågetecknet med E-Flex är om de batterier som håller på att utvecklas (litiumjon) kommer att vara färdiga i tid. Toyota som haft sin hybrid Prius i produktion sedan 1997 planerar också en plug-in variant. Denna kommer dock inte ha litiumjonbatterier då Toyota menar att de inte är färdigutvecklade.
Jag har länge undrat vad som händer i Sverige hos Volvo och Saab. Volvo har inte gjort något konkret alls på miljöfronten förutom att lansera etanolbilar. De har visat en plug-in C30 konceptbil, men det är också allt. Saab har under en längre tid satsat på etanolbilar, något som helt säkert inte är deras långsiktiga strategi. Nu verkar det dock som att något är på gång. Ny Teknik skriver om ett samarbete mellan Saab, Volvo, Vattenfall och ETC Battery att utveckla en eldriven småbil.
Framtidens bilar kommer med säkerhet att vara eldrivna. Så länge batterierna inte har tillräcklig kapacitet kommer en hybridlösning behövas för att bättra på räckvidden. Om fem år tror jag det finns ett antal olika PHEV att välja mellan från olika biltillverkare.
I ett kommande inlägg tittar jag närmare på hur elkraften till elbilarna kan genereras på ett miljömässigt sätt och om vi behöver göra några drastiska förändringar av elnätet för att klara av att ladda alla elbilar.
Mer läsning:
GM har visat Opel Flextreme som bygger på E-Flex.
Plug-in Hybrid på Wikipedia.
Volvo C30 PHEV