Mycket nyheter på biodrivmedelfronten

av jstenling

Stora nyheter på biodrivmedelfronten de senaste veckorna. Till att börja med publicerades två artiklar i tidskriften Science som utvärderar klimatnyttan av olika typer av biodrivmedel. Forskargrupperna bakom artiklarna har gjort en livscykelanalys som inkluderar de växthusgasutsläpp som sker när mark omvandlas från exempelvis skog eller våtmark för att ge plats för sockerrör eller palmer. Mellan 17 och 423 år tar det innan man får någon klimatnytta av biodrivmedelproduktionen på marken. (Källa: DN)

I veckan hade trafikutskottet öppen utfrågning kring en forskningsöversyn om biodrivmedel. Rapporten som presenterades konstaterar bland annat att etanolframställning från majs och vete inte är långsiktigt hållbar och har begränsad klimatnytta. Den påpekar också att det mest effektiva utnyttjandet av biomassa får man vid förbränning i kraftvärmeverk. Som lösning för att klara Sveriges åtaganden när det gäller växthusgaser på transportområdet föreslås bland annat en långtgående elektrifiering av transportsektorn. (Källa: DN)

Rapporten finns att hämta på riksdagens hemsida. Den är lättläst och en bra översikt över var vetenskapen står idag när det gäller biodrivmedel.

Om man ska försöka sammanfatta det här kan man väl säga att det blir tydligare och tydligare för varje dag att biodrivmedel inte alls är klimatsmarta annat än i vissa specifika fall. Alla är också överens om att det råder stor osäkerhet kring hur stor andel av vår befintliga komsumtion av fossila drivmedel som kommer att gå att ersätta med biodrivmedel. Att vi inte kan ersätta allt står helt klart.

Vi står inför ett behov att energieffektivisera transportsektorn med en faktor 3-5. Samtidigt måste vi bryta sambandet mellan ekonomisk tillväxt och ökade transporter vilket lär vara lättare sagt än gjort så länge vi lever i den eviga tillväxtens förlovade värld. Förhoppningsvis kommer forskningen att sätta sig på området de kommande åren så att politikerna har ett vettigt underlag att basera sina beslut på. Sveriges tidiga satsning på etanol ser med dagens kunskap ut som ett rent beställningsjobb från Saab och Volvo.

Fortsättning följer…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: