Jag har tidigare skrivit några inlägg om alla plug-in hybrider som är på gång ut på vägarna inom några år. Till att börja med kommer dessa helt klart vara nischfordon eftersom de blir dyrare än en bil med en vanlig motor och dessutom kommer produktionskapaciteten vara ganska begränsad till att börja med.
Det senaste halvåret har det skett en radikal omsvängning i biodrivmedelsfrågan. Där etanol tidigare sågs som frälsaren talar nu allt fler branschmänniskor och politiker om plug-in hybriden som den bästa lösningen för att transportera människor miljövänligt.
Om vi bortser från utsläppsproblematiken så är peak oil den andra stora anledningen till varför vi måste röra oss bort från oljeberoendet i transportsektorn. Plug-in hybrider har potentialen att radikalt minska behovet av bensin och diesel då de flesta resor kan göras med eldrift.
Den nuvarande tanken är att litium-jon batterier ska lagra den elenergi som ska driva plug-in hybridernas elmotorer. Just nu jobbar batteriföretagen febrilt med att få sina batterier färdiga för att biltillverkarna ska kunna lansera sina modeller kring 2010.
Litium-jon batterier använder sig av den ovanliga metallen litium. Idag bryts det till största på en platå i Anderna som heter Altaplano i formen av litiumkarbonat. Det finns även mindre kända reserver i Nevada, Tibet och Australien.
William Tahil forskningschef på Meridian International Research har undersökt hur mycket litium det skulle behövas för att driva alla bilar med litium-jon batterier:
If you took all the lithium carbonate that we are producing today and put it into small plug-in hybrid battery, an 8 kWh battery (HEV20), you could produce about six million cars, which is one-third of United States sales each year, and ten percent of annual global sales
All befintlig produktion av litiumkarbonat används för att göra batterier som används till mobiltelefoner och bärbara datorer. Det betyder att för att producera batterier för plug-in hybrider måste produktionen öka ordentligt:
So you’ve got to find new production. There’s about 75,000 (metric) tons of lithium carbonate being produced in the world today, and there new deposits coming on stream right now, which by 2010 will raise production to 150,000 tons. So, we’re going to have double the lithium carbonate in (three) years time, but that’s being driven by demand for consumer electronics where you have at least 20 percent growth rates for laptop computers and mobile phones. Massive demand from the developing world. So, we’re going to need more lithium carbonate production on top.
Tahil har räknat ut att för att förse bilarna som tillverkas i USA varje år med ett 8 kWh batteri krävs 200 000 ton litiumkarbonat.
In terms of existing and planned production capacity that exists in the world today, you need to.. [double]
that again just to allow the United States to have 8 kWh batteries in its cars. And if you had the new
Chevrolet Volt with its 16 kWh battery, you’d need double that again."
Helt klart är att det inte kommer att gå som en dans att få fram allt litium som krävs för att bygga plug-in hybrider motsvarande ens en liten del av den nuvarande årliga bilproduktionen globalt. Det skulle förvåna mig mycket om vi inte ganska snart får se någon annan typ av batterier som inte är beroende av en sådan ovanlig metall. Kanske svenska Effpower? Bly finns det gott om!