Nina Björk fortsätter korståget mot konsumtionen

av jstenling

I mars i fjol skrev Nina Björk en konsumtionskritisk krönika i DN Kultur som drog igång väskdebatten som fyllde tidningar och bloggar förra våren:

För ett år sedan startade en ny svensk tidskrift som heter Family Living. "En ny drömtidning", skrev chefredaktören i sin första krönika. En sådan behövdes nämligen, berättade hon och delgav själv frikostigt sina drömmar: ett nytt kök, ett större kylskåp, ett hotellstylat sovrum. I varje nummer får olika människor frågan vad de drömmer om. Och som de drömmer! Det är rostfria detaljer som matchar nymålade skåp, det är inbyggd belysning som ger exklusiva intryck, det är kök som är så mycket mer än matlagning, det är överkast och slipade golvplankor och dressingrooms och ismaskiner.

Jag säger: Det är skitdrömmar. Bara skitdrömmar. Världen brinner! Och vi ska drömma om nya köksbord.

[…]

Vi har byggt ett samhälle där vi måste vara missnöjda med gamla köksbord och ärvda kusinkläder till barnen. Vi har byggt ett samhälle där vi måste drömma om isskåp och dressingrooms. Vi har byggt ett samhälle av skitdrömmar. Det är bara att inse. Jorden har redan insett det. Den reagerar med värme. Hur vi reagerar på den värmen avgör framtiden. Det låter stort och dramatiskt. För att det är stort och dramatiskt. Nu står vi här. Och jag köper i alla fall inte en fondtapet.

I gårdagens krönika, även den i DN Kultur, agiterar Björk mot hur tidningarna utbildar oss i köpande:

I dag har en cykelaffärskedja lärt mig "Ny vår. Ny cykel". Ett gym har lärt mig att om jag ska klara Beach 2008 måste jag köpa ett gymkort nu. Min egen tidning har lärt mig att det är tid att "flytta ut i parken med unge, grill och vänner nu när solen har återvänt. Väl där blir blöjbytet ett Nöje snarare än en pinsamhet. Nu kan du nämligen stilla med designade blöjor från kollektionen Kling by Kling. Blöjorna är prydda med roliga gubbar i färgglada mönster av Karolina Kling – allt med trendriktig 70-talskänsla." Av tidningen, denna demokratins yttersta byggsats, har jag också lärt mig att om jag är "sugen på en picknick med grillning under vårens blommande fruktträd så passar ett rosévin bra"; inför "sommarens högsäsong" har innehållet fräschats upp i flera buteljer.

Jag förstår. Jag kan läxan. Jag vet min uppgift. Det finns inget tillfälle där det inte är lämpligt att konsumera. En ny årstid = en ny produkt. Ett blommande körsbärsträd + en grill = ett glas vin. Ett barn + en gräsmatta = en fräckt designad blöja. En strand + en kvinnokropp = ett gymkort.

Tyvärr finns spalterna inte tillgängliga fritt på nätet. Om du har tillgång till DNs arkivtjänst kan du leta där. Vi får se om det blir en debattrepris eller om alla tyckare blev utmattade förra året.

One Comment to “Nina Björk fortsätter korståget mot konsumtionen”

  1. Tidigare gillade jag att läsa både svenska och utländska tidskrifter men under köpstoppet kom jag fram till att de egentligen bara kändes som kataloger över saker att köpa. Nuförtiden startas det tidningar utifrån annonsörers målgrupp, inte för att man egentligen har något att säga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: