Oljan och samhället: Bilen

av jstenling

oildrop Det finns gott om dysterkvistar som bloggar på nätet om det moderna samhällets snara kollaps på grund av ett galopperande oljepris. Själv delar jag inte uppfattningen att samhället kommer att sluta fungera, däremot tror jag att vi står inför en svår och kostsam förändring av hur vi tänker och agerar. I ett antal inlägg under rubriken oljan och samhället kommer jag fundera över vilka konsekvenser vi kommer att se av den allt dyrare oljan.

Förändringar är jobbiga
Min grundtes är att människan i allmänhet inte är benägen att förändra sitt beteende förrän det påtvingas av någon pressande extern omständighet. Den primära drivkraften till förändring är när den enskilde individen direkt påverkas av något. Ett exempel är när bensinen kraftigt ökar i pris. Den sekundära drivkraften är om något i närmiljön påverkas vilket indirekt kan komma att påverka den enskilda individen. Lokal miljöförstöring är ett exempel på denna sekundära drivkraft.

Förändringstrappan brukar användas för att beskriva hur människor hanterar förändringar. När det gäller oljans knapphet skulle jag säga att vi fortfarande befinner oss på stadiet förkasta. Om du frågar någon på stan om de tror att oljan håller på att ta slut skulle nog de flesta svara nej. Som förklaring till det höga oljepriset framhålls spekulanter och giriga oljebolag som bovar, inte geologiska begränsningar.

forandringstrappan

Med tiden kommer fler och fler att bestiga denna trappa och komma till insikt om varför en förändring är nödvändig. Det hindrar dock inte att vi redan nu ser beteendeförändringar, men de är kopplade direkt till den primära drivkraften – dyrare bensin.

Hur påverkar dyrare olja bilåkandet?
När det gäller drivmedel (bensin/diesel) tror jag att de första förändringar vi kommer att få se är:

  1. Köra mer bränsleeffektivt. Här finns en lätt vinst att hämta som bara kräver ändrat beteende i bilen, inte att den används mindre.
  2. Minska ner på användandet av bilen. Detta kan ske genom att vissa transporter flyttas till gång, cykel eller kollektivtrafik eller att ärenden slås ihop till en resa. Handla mer hos den lokala butiken istället för köpcentrumet utanför stan.
  3. Skaffa en bil som förbrukar mindre bränsle. Vi har inte sett så mycket av detta i Sverige ännu, men i USA pågår en veritabel rusch till mindre och bränslesnålare fordon. Försäljningen av rambaserade stadsjeepar och pickups är på god väg att halveras i år jämfört med i fjol. Samtidigt är det väntelista på vissa mindre modeller som Civic och Fit från Honda. Begagnatpriserna på Toyota Yaris har ökat så att en ett år gammal bil i vissa fall kostar mer än en fabriksny.

När dessa tre steg är genomförda kör individen så lite som möjligt, så effektivt som möjligt i en så bränslesnål bil som möjligt. När inte heller detta räcker för att klara budget kommer nästa runda av förändringar:

  1. Samåkning – fyll alla bilar med passagerare i största möjliga mån. Jag tror vi kommer att få se många Internettjänster för att göra samåkning enkel och smidig.
  2. Livsstilsförändringar för att minska på transportbehovet. Till exempel att byta till ett jobb närmare hemmet eller att flytta närmare jobbet. Pendling från landsbygden in till staden kommer att bli mycket mindre attraktivt. Byta till fritidsintressen som inte kräver lika mycket bilåkande.
  3. Politiskt tryck att bygga ut kollektivtrafiken. När allt fler inte har råd att använda bilen kommer trycket att bygga ut en effektiv kollektivtrafik att öka.

I alla de steg jag beskrivit ovan finns otroligt mycket effektiviseringar att hämta. Det enda som hindrar att de sker idag är att bensinen ännu inte är tillräckligt dyr. Jag tror att även i en framtid där den kostar 30 kr/l kommer många hellre att dra ner på annan konsumtion än att till exempel börja samåka med andra. Till sist kommer förstås de flesta tvingas till även det för att har råd att ta sig till jobbet. Ingen av dessa förändringar kommer dock leda till samhällets kolaps. Visst kommer det vara smärtsamt och besvärligt, men vi kommer att anpassa oss – precis som vi gjort historiskt när vi tvingats till det.

Samtidigt som dessa förändringar sker kommer naturligtvis arbetet med att ta fram alternativa drivmedel och fordon att intensifieras. Att säga hur dyr bensinen kommer att vara innan vi kan köra omkring med elfordon istället tänker jag inte ge mig in på, men redan vid 30 kr/l misstänker jag att trycket att få fram alternativ kommer att vara stort. Mobilitet är något som den moderna människan värderar högt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: