Juliet Schor är en känd amerikansk forskare som forskar på hur konsumtionen i USA ser ut. Hennes senaste bok är Born to Buy: The Commercialized Child and the New Consumer Culture. I det här inlägget vill jag dock tipsa om hennes tidigare bok The overspent american – why we wan’t what we don’t need. Boken publicerades 1998, men känns ännu mer aktuell idag än då.
I introduktionen konstaterar Schor att trots högre inkomster säger över hälften av amerikanerna att de inte tjänar tillräckligt mycket för att köpa allt de behöver. Konkurrenskonsumtion (att hålla jämna steg med alla andra) och en ständigt eskalerande nivå för vad ett hushåll måste ha för att leva det goda livet gör att väldigt få känner sig nöjda med sina inkomster. Samtidigt har mängden ting i de amerikanska hemmen ökat explosionsartat de senaste decennierna. Listan med nödvändigheter blir längre och längre för varje år som går.
I takt med att konkurrenskonsumtionen ökat har också familjernas ekonomi försämrats. Blande de familjer som tjänar $50 000 – $100 000 per år har 63 procent kreditkortsskulder. Räntekostnaderna för nationen som helhet förbrukar 18 procent av hushållens disponibla inkomst. Detta samtidigt som arbetstiden ökat med ungefär 10 procent de senaste 25 åren.
Resten av boken är indelad i fem kapitel:
- Communicating with commodities: How what we buy speaks volumes
- The visible lifestyle: American symbols of status
- When spending becomes you
- The downshifter next door
- Learning Diderot’s lesson: Stopping the upward creep of desire
Budskapet är att materiella ting signalerar vilka vi är och vår status i högre utsträckning idag än tidigare. Samtidigt har ett skifte ägt rum i vilka vi jämför oss med idag jämfört med för 50 år sedan. Om det tidigare var grannarna på gatan ("keeping up with the Joneses") är det idag kollegor på jobbet, eller stjärnor i teveserier. Här ingår personer och familjer som tjänar mångdubbelt mer än vi själva vilket gör det omöjligt att hålla jämna steg i konsumtionen. Det goda livet blir alltmer avlägset.
Boken är späckad med intressanta fakta och skräckinjagande statistik. Den handlar om amerikanska men känns applicerbar även på svenska förhållanden. Så vitt jag vet finns ingen liknande bok om svenska konsumtionsmönster, något jag blir väldigt sugen på efter att ha läst den.